Alfa Romeo Giulia Sprint
Alfa Romeo Giulia Sprint
Zcela samostatně pak ve výrobním programu stála Alfa Romeo Giulia Sprint. Automobil se objevil v roce 1963 a byl dílem designérského centra Bertone. Na vozidle se jako hlavní designér podílel tehdy ještě nepříliš známý Giorgetto Giugiaro. Sám Giugiaro při své práci asi nečekal, že vytvoří auto snů a sportovní legendu. Giulia Sprint GT byla představená na Frankfurtském autosalonu 1963, měla čtyřválec DOHC o objemu 1.6 litru s dvojicí dvoustupňových karburátorů a výkonem 78kw. Oproti sedanu Giulia měla zkrácený rozvor na 2350mm. Poté následoval v karosárně Touring vyráběný kabriolet GTC (pouze 1000 kusů) a v roce 1965 sportovní verze GTA. V roce 1966 byla zavedena verze Junior s motorem 1.3 litru. Od roku 1967 byl do Giulie Sprint dodáván i motor o objemu 1750ccm (86kw) a později v přepracované verzi i 2000ccm (97kw). Technickou lahůdkou bylo použití samosvorného diferenciálu na zadní hnané nápravě. Ve verzi 1750 GT se objevila dvojice hlavních kruhových přístrojů v samostatných kapličkách, dnes tak důvěrně známých majitelům Alfy 156. Vrcholná verze 2000 GT se vyráběla od roku 1971 se zmodernizovaným interiérem.
Alfa Romeo Giulia Sprint GTA a GTAm
Skutečným vrcholem se však stala verze Alfa Romeo Giulia Sprint GTA a GTAm. Vozidlo vzniklo na základě požadavku sportovního oddělení značky jako homologační série pro nástupce Giulie TI Super v závodech cestovních vozů. Záměr vyšel dokonale, protože Giulia GTA (Gran Turismo Alleggerita) dokázala získat 7 titulů v mistroství Evropy a dalších 12 titulů v národních šampionátech. Sériová šestnáctistovka dosahovala výkonu 85kw, ale pro závodní speciál se dosahovalo hodnot přes 125kw. Poprvé bylo použito technologie dvou svíček na válec Twin Spark, karoserie byla v rámci odtučňovací kůry vyrobena z hliníku a použitím dalších lehkých materiálů jako magnesia se dosáhlo hmotnostní úspory celých 205kg! Poprvé byla Giulia Sprint GTA představena v roce 1965 na Autoshow v Amsterdamu. Rozeznat se dala podle širokých magnesiových disků o rozměru 6 x 14“, anatomických sedaček, chudší výbavy a nového dřevěného volantu. K technickým lahůdkám a zajímavostem časem přibyla hydraulicky poháněná turbodmychadla a vstřikování paliva. V souvislosti s rozšířením řady Giulia o verze 1750 a 2000, byla upravena i verze GTA. S dvoulitrovým motorem se označovala jako GTAm. Objem úprav na Giuliích Sprint GTA byl natolik rozsáhlý, že za cenu verze 1600 GTA bylo možné pořídit 2 sportovní BMW 2002, nebo si doplatit 10% a pořídit si Porsche 911 Turbo. Stálo totiž pouze o 2000 marek víc… 


Zdroj: http://alfisti.cz/index.php?link=cuore-modely-zlaty-vek-giulia